ID-kapningar blir allt vanligare och många försäkringsbolag erbjuder nu sina kunder skydd vid ID-stöld i sina hemförsäkringar så att drabbade kan få både praktisk och juridisk hjälp. Hos en del bolag kan man även köpa försäkring för ID-kapning separat.

Vad sker vid en ID-stöld?

Vid en ID-stöld har en bedragare utnyttjat någon annans namn och personnummer för att köpa varor eller tjänster eller för att ta snabblån. Den som fått sitt ID kapat får sen räkningar och fakturor från bolagen där bedragaren gjort inköpen eller tagit lånen. Med en försäkring som går in och hjälper till vid ID-kapning får den drabbade hjälp att bestrida dessa fakturor och eventuella betalningsanmärkningar. Man kan även få ekonomisk hjälp till juridiska processer.

ID-kapning

Åtgärder att ta till

Om man misstänker att man fått sitt ID kapat är det viktigt att agera direkt, därför erbjuds försäkringstagarna också tillgång till en kundtjänst som kan hjälpa till att kolla upp hur det ligger till och förhindra att ytterligare bedrägerier sker i kundens namn. Hos vissa försäkringsbolag ingår även en bevakningstjänst som signalerar om det finns anledning att misstänka att någon utsatts för ett ID-bedrägeri. På så sätt kan man upptäcka bedrägeriet på ett tidigt stadium.

Kapad identitet

Att få sin identitet kapad är förstås mycket obehagligt och kan ställa till med stora besvär. Om bedrägeriet resulterar i att man fått en betalningsanmärkning hos Kronofogden kan man få svårt att handla på faktura, få kreditkort, handla på avbetalning och ta lån. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på tecken som tyder på att man blivit utsatt för ID-stöld.

Ett annat sätt att öka skyddet är att skaffa en försäkring som hjälper till om man skulle råka ut för ett ID-bedrägeri. Jämför vad olika försäkringsbolag har att erbjuda och välj sen den försäkring som uppfyller dina krav. Vi vill gärna slå ett slag för de försäkringar som innehåller den så kallade bevakningstjänsten som slår larm om du kan misstänkas ha utsatts för ett bedrägeri. Alla ID-kapningar är nämligen inte så lätta att upptäcka då bedragaren ibland ser till att fakturor och krav går till en annan adress eller till och med plockar upp post ur brevlådan hos den drabbade när de vet att företag till exempel kan ha skickat ut papper på lån och liknande.